Zarah
E-mailmarketing constultant
Conversion optimisation in 2024: this is how to get more out of your webshop
Dagelijks verkeer op je website, maar toch te weinig conversies? Overweeg je dan eens bezig te houden met conversie optimalisatie (CRO). Wat dat inhoudt en hoe je dit aanpakt leggen we je graag in deze blog uit. Met behulp van deze tips haal jij nog meer uit jouw webshop!
Wat betekent conversie optimalisatie en waarom is het belangrijk?
Conversie optimalisatie is het verbeteren van het proces naar een bepaald doel die jouw webshop iets oplevert. Dit doel wordt behaald door een bepaalde actie van een gebruiker. Dit kan zijn een aankoop in jouw webshop, het aanmelden voor een nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier of een andere prioriteit. Met conversie optimalisatie zorg je ervoor dat je je jouw webshop zodanig inricht dat de gebruiker zo makkelijk en snel mogelijk converteert.
Hoe kan ik mijn conversie verhogen?
Nu je weet wat de definitie is van conversie optimalisatie, vraag je je wellicht af maar hoe kan ik mijn conversie(s) dan verhogen? Allereerst is het belangrijk om na te gaan welke conversies, oftewel doelen, belangrijk zijn voor jouw webshop. Hoogstwaarschijnlijk zal dit een aankoop zijn, maar misschien wil je er een schepje bovenop doen en wil je er een minimumbedrag aan verbinden. Bijvoorbeeld: Een aankoop in mijn webshop met een minimale bestelwaarde van 50 euro. Zodra je jouw doelen hebt vastgesteld, kun je aan de slag met het optimaliseren.
Tip 1: neem een kijkje in Google Analytics
Om te beginnen is het belangrijk om te kijken naar je data. Google Analytics kan je inzichten geven over onder andere het huidige conversiepercentage, het uitstappercentage, het aantal gebruikers dat een product plaatst in het winkelmandje en het aantal gebruikers die een aankoop doet. Daarnaast kun je via Google Analytics ook achterhalen of je webshop in alle browsers en op alle devices goed werkt. Uiteraard is het wel belangrijk dat Analytics is gekoppeld met je website, zodat je inzicht hierin hebt. Loop onderstaande punten alvast even na:
Als Google Analytics kenner kom je hier wellicht mee uit de voeten. Maar heb je hulp nodig bij het instellen van je doelen of andere relevante data in Google Analytics? Stuur ons een berichtje.
Tip 2:Analyseer het gedrag van de bezoekers
Naast Google Analytics, zijn er ook nog andere tools om het winkelgedrag van je bezoeker te analyseren. Met tools als Hotjar en Microsoft Clarity (gratis!) kan je achterhalen hoe gebruikers door jouw website navigeren. Je kunt dus terugzien hoe men over jouw website heen surft, waar men op klikt en waar men afhaakt. Aan de hand van heatmaps kun je zien waar men het vaakst op klikt. Met deze inzichten kun je jouw webshop zodanig optimaliseren dat een gebruiker sneller converteert. Een aanrader dus!
Tip 3: bekijk de zoekopdrachten op jouw website
Kijk ook eens naar de zoekopdrachten die bezoekers in de zoekbalk op jouw website raadplegen. Kan men vinden wat ze zoeken op jouw website en kun je iets met deze informatie? Misschien zoekt een gebruiker met een synoniem voor een product in jouw webshop zonder resultaten. Met deze informatie kun je bijvoorbeeld de synoniemen zoekresultaten laten door leiden naar de juiste pagina of het juiste product.
Tip 4: SEO, SEA en conversie-optimalisatie
SEO, SEA en CRO gaan hand in hand. Althans, dat zou zo moeten zijn. Want zonder conversie optimalisatie heeft het weinig zin om veel bezoekers via SEA en SEO aan te trekken naar je website. Je wilt immers dat deze bezoekers (eenvoudig) kunnen converteren. Het fijne is wel, SEO en CRO hebben veel overeenkomsten. Bij SEO kijk je namelijk ook naar de snelheid van je website, de navigatie, linkstructuur, 404’s en fouten. Hoe sneller, gezonder en betrouwbaarder je website hoe eerder een bezoeker aan aankoop doet. Als je aan de slag gaat met SEO, sla je dus eigenlijk twee vliegen in één klap.
Tip 5: zorg voor een snelle en duidelijke check-out
Een belangrijk onderdeel van een webshop is de check-out. Hoe makkelijk, korter, sneller de check-out is, des te beter. Een one-step-checkout is hier een goed voorbeeld van. Op deze manier bied je de bezoeker één overzicht van alles wat benodigd is om een aankoop te voltooien. Zorg in je check-out hoe dan ook voor overzicht van de verzendkosten, het totaalbedrag, de adresgegevens en de gewenste artikelen. Met hierboven genoemde tools, zoals Hotjar, kun je bijvoorbeeld zien of men zonder enige problemen in één keer een bestelling kan plaatsen.
Meer conversies in jouw webshop
Wil jij ook alles uit je webshop halen? Maak dan eens een start met bovenstaande tips. Uiteraard is elke webshop anders en blijft het een kwestie van testen, testen en nog eens testen. Ondersteuning nodig op het gebied van CRO? Wij halen graag samen met jou alles uit jouw webshop!
Conversie optimalisatie is het verbeteren van het proces naar een bepaald doel die jouw webshop iets oplevert. Dit doel wordt behaald door een bepaalde actie van een gebruiker. Dit kan zijn een aankoop in jouw webshop, het aanmelden voor een nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier of een andere prioriteit. Met conversie optimalisatie zorg je ervoor dat je je jouw webshop zodanig inricht dat de gebruiker zo makkelijk en snel mogelijk converteert.
Hoe kan ik mijn conversie verhogen?
Nu je weet wat de definitie is van conversie optimalisatie, vraag je je wellicht af maar hoe kan ik mijn conversie(s) dan verhogen? Allereerst is het belangrijk om na te gaan welke conversies, oftewel doelen, belangrijk zijn voor jouw webshop. Hoogstwaarschijnlijk zal dit een aankoop zijn, maar misschien wil je er een schepje bovenop doen en wil je er een minimumbedrag aan verbinden. Bijvoorbeeld: Een aankoop in mijn webshop met een minimale bestelwaarde van 50 euro. Zodra je jouw doelen hebt vastgesteld, kun je aan de slag met het optimaliseren.
Tip 1: neem een kijkje in Google Analytics
Om te beginnen is het belangrijk om te kijken naar je data. Google Analytics kan je inzichten geven over onder andere het huidige conversiepercentage, het uitstappercentage, het aantal gebruikers dat een product plaatst in het winkelmandje en het aantal gebruikers die een aankoop doet. Daarnaast kun je via Google Analytics ook achterhalen of je webshop in alle browsers en op alle devices goed werkt. Uiteraard is het wel belangrijk dat Analytics is gekoppeld met je website, zodat je inzicht hierin hebt. Loop onderstaande punten alvast even na:
- • Is jouw webshop gekoppeld met Google Analytics en worden alle pagina’s goed doorgemeten?
- • Wordt de (enhanced) e-commerce data gemeten?
- • Staan de focus doelen en funnels op de juiste manier ingesteld?
- • Worden de belangrijke gebeurtenissen doorgemeten?
- • Staat Google Analytics gekoppeld met Search Console, Google Tag Manager en eventueel het Google Ads account?
Als Google Analytics kenner kom je hier wellicht mee uit de voeten. Maar heb je hulp nodig bij het instellen van je doelen of andere relevante data in Google Analytics? Stuur ons een berichtje.
Tip 2:Analyseer het gedrag van de bezoekers
Naast Google Analytics, zijn er ook nog andere tools om het winkelgedrag van je bezoeker te analyseren. Met tools als Hotjar en Microsoft Clarity (gratis!) kan je achterhalen hoe gebruikers door jouw website navigeren. Je kunt dus terugzien hoe men over jouw website heen surft, waar men op klikt en waar men afhaakt. Aan de hand van heatmaps kun je zien waar men het vaakst op klikt. Met deze inzichten kun je jouw webshop zodanig optimaliseren dat een gebruiker sneller converteert. Een aanrader dus!
Tip 3: bekijk de zoekopdrachten op jouw website
Kijk ook eens naar de zoekopdrachten die bezoekers in de zoekbalk op jouw website raadplegen. Kan men vinden wat ze zoeken op jouw website en kun je iets met deze informatie? Misschien zoekt een gebruiker met een synoniem voor een product in jouw webshop zonder resultaten. Met deze informatie kun je bijvoorbeeld de synoniemen zoekresultaten laten door leiden naar de juiste pagina of het juiste product.
Tip 4: SEO, SEA en conversie-optimalisatie
SEO, SEA en CRO gaan hand in hand. Althans, dat zou zo moeten zijn. Want zonder conversie optimalisatie heeft het weinig zin om veel bezoekers via SEA en SEO aan te trekken naar je website. Je wilt immers dat deze bezoekers (eenvoudig) kunnen converteren. Het fijne is wel, SEO en CRO hebben veel overeenkomsten. Bij SEO kijk je namelijk ook naar de snelheid van je website, de navigatie, linkstructuur, 404’s en fouten. Hoe sneller, gezonder en betrouwbaarder je website hoe eerder een bezoeker aan aankoop doet. Als je aan de slag gaat met SEO, sla je dus eigenlijk twee vliegen in één klap.
Tip 5: zorg voor een snelle en duidelijke check-out
Een belangrijk onderdeel van een webshop is de check-out. Hoe makkelijk, korter, sneller de check-out is, des te beter. Een one-step-checkout is hier een goed voorbeeld van. Op deze manier bied je de bezoeker één overzicht van alles wat benodigd is om een aankoop te voltooien. Zorg in je check-out hoe dan ook voor overzicht van de verzendkosten, het totaalbedrag, de adresgegevens en de gewenste artikelen. Met hierboven genoemde tools, zoals Hotjar, kun je bijvoorbeeld zien of men zonder enige problemen in één keer een bestelling kan plaatsen.
Meer conversies in jouw webshop
Wil jij ook alles uit je webshop halen? Maak dan eens een start met bovenstaande tips. Uiteraard is elke webshop anders en blijft het een kwestie van testen, testen en nog eens testen. Ondersteuning nodig op het gebied van CRO? Wij halen graag samen met jou alles uit jouw webshop!